AnvÀndarvillkor

🇾đŸ‡Ș ALLMÄNNA VILLKOR – Olybra.se

1. Inledning

1.1 Dessa allmÀnna villkor gÀller för anvÀndning av vÄr webbplats Olybra.se samt för alla köp av produkter som erbjuds via webbplatsen.

1.2 Genom att besöka webbplatsen eller lÀgga en bestÀllning godkÀnner du dessa villkor, vÄr Integritetspolicy och vÄr policy för godtagbar anvÀndning.

1.3 Vi rekommenderar att du skriver ut eller sparar en kopia av dessa villkor för framtida referens.

2. GodkÀnnande

2.1 Genom att anvÀnda webbplatsen och/eller genomföra ett köp intygar du att:

  • du Ă€r en fysisk person och minst 18 Ă„r,
  • du har rĂ€ttslig behörighet att ingĂ„ avtal,
  • du inte Ă€r förhindrad att ingĂ„ avtal enligt tillĂ€mplig lag.

2.2 Genom att lÀgga en bestÀllning:

  • bekrĂ€ftar du att du har lĂ€st och godkĂ€nt dessa villkor,
  • lĂ€mnar du ett erbjudande att köpa produkterna enligt dessa villkor,
  • förbinder du dig att följa villkoren.

2.3 Om du inte godkÀnner dessa villkor fÄr du inte anvÀnda webbplatsen eller köpa produkter.

3. Personlig anvÀndning

Webbplatsen och produkterna Àr avsedda för personligt, icke-kommersiellt bruk. Du samtycker till att inte handla som ombud eller vidareförsÀljare Ät tredje part.

4. Företagsinformation

Olybra.se drivs av:

IRSM Nederland
Van Harmelenstraat 133
3042 LD Rotterdam
NederlÀnderna

Organisationsnummer (KvK): 71846522
Momsregistreringsnummer (VAT): 002366401B75
E-post: service@olybra.se

5. Priser, skatter & import

5.1 Priserna pÄ webbplatsen anges i SEK, inkluderar svensk moms (dÀr tillÀmpligt) men exkluderar eventuella tullar, importskatter och andra myndighetsavgifter utanför EU.

5.2 Vid leverans frÄn lÀnder utanför EU (t.ex. Asien/Kina) kan följande tillkomma:

  • tullavgifter
  • importmoms
  • tullklareringskostnader

Dessa kostnader betalas av köparen. VĂ„ra varor skickas i sĂ„dana fall “tullfritt och obeskattat” frĂ„n avsĂ€ndarlandet. Du Ă€r dĂ„ registrerad importör och ansvarar för att följa alla lagar och regler i importlandet.

5.3 Reglerna för import och skatter skiljer sig mellan lÀnder. Du ansvarar för att kontrollera vilka regler som gÀller i ditt land innan du bestÀller.

5.4 Vi strÀvar efter att alla priser och beskrivningar Àr korrekta. Vid uppenbart felaktigt pris:

  • informerar vi dig sĂ„ snart som möjligt,
  • fĂ„r du vĂ€lja att bekrĂ€fta bestĂ€llningen till rĂ€tt pris eller att avboka den,
  • om vi inte fĂ„r svar annulleras bestĂ€llningen och du Ă„terbetalas.

5.5 Vi Àr inte skyldiga att genomföra en bestÀllning om priset pÄ webbplatsen Àr uppenbart felaktigt, Àven efter orderbekrÀftelse.

6. BestÀllning & avtal

6.1 Alla bestÀllningar Àr föremÄl för produktens tillgÀnglighet. Vid lagerbrist informerar vi dig och Äterbetalar eventuell betalning.

6.2 Ett bindande avtal uppstÄr först nÀr vi skickar en orderbekrÀftelse via e-post.

6.3 Vi kan leverera produkter frÄn en bestÀllning i separata försÀndelser.

6.4 Vi förbehÄller oss rÀtten att nÀr som helst:

  • ta bort produkter frĂ„n webbplatsen,
  • uppdatera eller Ă€ndra innehĂ„ll,
  • neka eller annullera bestĂ€llning (Ă€ven efter orderbekrĂ€ftelse), t.ex. vid misstĂ€nkt bedrĂ€geri eller felaktiga uppgifter.

6.5 Om vi annullerar en bestÀllning efter mottagen betalning Äterbetalar vi hela beloppet.

7. Betalning

7.1 Du kan betala med de betalningsalternativ som visas i kassan (t.ex. kort, Klarna m.m.).

7.2 Vi kan anvÀnda externa betalningsförmedlare. Genom att slutföra betalning samtycker du till att nödvÀndig information delas med dessa.

7.3 Du ansvarar för att:

  • uppgifterna du anger vid betalning Ă€r korrekta,
  • betalmedlet tillhör dig,
  • du har tĂ€ckning/kredit för köpet.

7.4 Obehörig anvÀndning av dina betalmedel (kort osv.) Àr tredje parts ansvar. Vid misstanke om bedrÀgeri kan vi anmÀla detta till relevanta myndigheter.

7.5 Du fÄr inte:

  • initiera eller försöka initiera chargeback utan giltig orsak,
  • Ă„terkalla en genomförd betalning utan laglig grund.

7.6 Vid obehörig chargeback eller felaktig Äterföring har vi rÀtt att:

  • krĂ€va fullt belopp inklusive kostnader,
  • debitera dig för alla skĂ€liga avgifter vi Ă„dragit oss.

7.7 Betalning med Klarna

NÀr du vÀljer Klarna som betalningsmetod:

  • delas vissa personuppgifter (t.ex. kontakt- och orderinformation) med Klarna,
  • gĂ€ller Klarnas egna villkor och bedömning av kreditvĂ€rdighet,
  • kan du erbjuda t.ex. “Betala senare” eller delbetalning beroende pĂ„ Klarnas erbjudanden.

Genom att vÀlja Klarna ingÄr du ett separat avtal med Klarna Bank AB.
LÀs mer pÄ Klarnas webbplats om deras:

  • AllmĂ€nna villkor
  • Integritetspolicy

8. Leverans

8.1 Vi levererar till den adress du anger i kassan.

8.2 En berÀknad leveranstid visas i kassan och/eller i orderbekrÀftelsen.

8.3 Normalt:

  • behandlas och skickas bestĂ€llningar inom 1–4 arbetsdagar efter bekrĂ€ftad betalning,
  • den genomsnittliga leveranstiden Ă€r cirka 4–12 arbetsdagar, beroende pĂ„ produkt, lagerplats och destination.

Vid hög belastning eller logistiska störningar kan leveranser ta lÀngre tid. Vi meddelar dig vid större förseningar.

8.4 Om vi inte kan leverera till den angivna adressen informerar vi dig och erbjuder:

  • annullering + Ă„terbetalning, eller
  • möjlighet att Ă€ndra leveransadress.

8.5 RiskövergÄng: risken för produkten övergÄr till dig nÀr paketet har levererats enligt spÄrningen, om inte leverans hindras av dig (t.ex. vÀgran att ta emot).

8.6 Om du inte Àr tillgÀnglig vid leverans kan transportören lÀmna avisering för omleverans/upphÀmtning.

8.7 Om du orimligt vÀgrar att ta emot paketet eller inte hÀmtar ut det i tid kan:

  • extra kostnader (lager, returfrakt m.m.) debiteras dig.

8.8 Importtullar, importmoms och liknande avgifter vid leverans till Sverige (eller annat land) betalas av dig, om varorna skickas frÄn land utanför EU. Du Àr ansvarig för att följa importreglerna.

9. AvbestÀllning eller Àndring av order

9.1 Innan din bestÀllning packats kan du kontakta oss via e-post för att försöka avbestÀlla eller Àndra bestÀllningen.

9.2 NÀr bestÀllningen Àr paketerad eller överlÀmnad till transportör kan den inte lÀngre stoppas. Du kan dÄ anvÀnda din ÄngerrÀtt/returrÀtt efter mottagande.

9.3 DĂ„ vissa produkter skickas frĂ„n Asien kan transittider vara lĂ€ngre och vi har inte full kontroll över varje steg. Om varorna Ă€r pĂ„ vĂ€g kan avbestĂ€llning innan mottagande normalt inte göras – vĂ€nta dĂ„ tills du fĂ„r paketet och följ returprocessen.

10. Felaktiga produkter & reklamation

10.1 Produkterna Àr standardprodukter och inte specialtillverkade.

10.2 Produktbeskrivningar och bilder Àr avsedda att ge en korrekt bild, men mindre avvikelser kan förekomma.

10.3 Om en produkt Àr defekt, skadad eller felaktig vid leverans:

  • kontakta oss inom 3 dagar efter mottagandet,
  • bifoga tydliga foton eller video som visar problemet,
  • beskriv felet sĂ„ noggrant som möjligt.

10.4 Vi kan be dig returnera produkten för fysisk inspektion om felet inte kan faststÀllas via bild/video.

10.5 Om felet bekrÀftas:

  • stĂ„r vi för returfrakten,
  • erbjuder vi byte/ny vara eller Ă„terbetalning av produktens pris.

10.6 Om produkten visar sig inte vara defekt kan vi:

  • neka Ă„terbetalning,
  • ta ut skĂ€liga hanteringskostnader.

11. ÅngerrĂ€tt, returer & Ă„terbetalningar

11.1 Du har 14 dagars ÄngerrÀtt frÄn dagen dÄ du, eller en av dig utsedd tredje part (som inte Àr transportör), tar emot varan.

11.2 Vid ÄngerrÀtt:

  • du stĂ„r för returfrakt,
  • produkten ska vara i oanvĂ€nt skick, med alla etiketter kvar och i originalförpackning.

11.3 SÄ hÀr gör du en retur:

Kontakta oss via e-post: service@olybra.se
Ange ordernummer, vilken produkt du vill returnera och orsak (frivilligt).
Skicka tillbaka produkten vÀl emballerad till den returadress du fÄr av oss.

11.4 Vi inspekterar den returnerade produkten. Om den Àr godkÀnd:

  • Ă„terbetalar vi produktens pris (och eventuella standardfraktkostnad vid köp) inom skĂ€lig tid till samma betalningssĂ€tt som anvĂ€ndes vid köpet.

11.5 Undantag frÄn ÄngerrÀtten

Enligt EU:s konsumentlagstiftning kan vissa varor inte returneras, t.ex.:

  • lĂ€ttfördĂ€rvliga varor,
  • intima/hygieniska produkter (t.ex. underklĂ€der) som öppnats,
  • hĂ€lso- och skönhetsprodukter som öppnats,
  • digitala produkter dĂ€r nedladdning/Ă„tkomst pĂ„börjats med ditt samtycke,
  • presentkort eller kuponger,
  • vissa varor med farligt innehĂ„ll (t.ex. brandfarliga vĂ€tskor/gaser),
  • förseglade lagringsmedia (USB, hĂ„rddiskar m.m.) dĂ€r förseglingen brutits.

11.6 Retur som inte uppfyller dessa villkor (t.ex. anvÀnd produkt, saknade etiketter, skadad förpackning) kan nekas.

11.7 FraktförsÀkring (icke-Äterbetalningsbar)

FraktförsÀkringen Àr en frivillig tillÀggstjÀnst som skyddar mot förlust, skada eller stöld under transport.
Avgiften för fraktförsÀkring Àr icke-Äterbetalningsbar nÀr varan har skickats.
Vid retur av produkten Äterbetalas fraktförsÀkringsavgiften inte.
FraktförsĂ€kringen gĂ€ller endast under transport – inte för produktfel efter leverans.

12. Kuponger & rabatter

12.1 Kampanjkuponger och rabattkoder kan anvÀndas enligt de villkor som anges för respektive kampanj.

12.2 Rabattkoder mĂ„ste anges vid kassan – i efterhand kan de inte lĂ€ggas till.

12.3 Endast en rabattkod per bestÀllning om inte annat anges.

12.4 Kupongens/rabattkodens vÀrde har inget kontantvÀrde och löper inte med rÀnta.

12.5 Om du returnerar en produkt köpt med rabatt:

  • Ă„terbetalas endast den del av priset du faktiskt betalat,
  • vĂ€rdet av rabattkoden Ă„terbetalas inte separat.

13. Acceptabel anvÀndning av webbplatsen

13.1 Du fÄr inte:

  • anvĂ€nda webbplatsen pĂ„ sĂ€tt som skadar eller kan skada webbplatsens funktion,
  • anvĂ€nda webbplatsen för olagliga, bedrĂ€gliga eller skadliga syften,
  • sprida virus, trojaner, malware eller annan skadlig kod,
  • anvĂ€nda automatiserade system (t.ex. bots, scrapers) utan vĂ„rt uttryckliga medgivande,
  • försöka hacka, kringgĂ„ sĂ€kerhet eller störa vĂ„r infrastruktur,
  • anvĂ€nda webbplatsen för oönskad direktmarknadsföring, spam eller trakasserier,
  • lĂ€gga spekulativa, falska eller bedrĂ€gliga bestĂ€llningar.

13.2 Du ansvarar för att all information du lÀmnar Àr sann, korrekt och laglig.

14. LĂ€nkar till andra webbplatser

14.1 LÀnkar frÄn vÄr webbplats till tredje parts webbplatser Àr endast för information.

14.2 Vi har ingen kontroll över innehÄllet pÄ tredje parts sidor och ansvarar inte för skador som uppstÄr genom anvÀndning av dessa.

15. Immateriella rÀttigheter

15.1 All kod, struktur, design, texter, bilder och övrigt innehÄll pÄ Olybra.se Àr skyddat av immateriella rÀttigheter.

15.2 Du fÄr endast anvÀnda webbplatsens innehÄll för personligt, icke-kommersiellt bruk.

15.3 Kopiering, distribution, redigering eller annat utnyttjande utan vÄrt uttryckliga skriftliga medgivande Àr förbjudet.

16. Sekretess & cookies

16.1 VÄr Integritetspolicy Àr en del av dessa villkor. DÀr hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter och cookies.

16.2 Genom att anvÀnda webbplatsen samtycker du till anvÀndning av cookies enligt policyn.

17. Virus & sÀkerhet

17.1 Vi kan inte garantera att webbplatsen alltid Àr fri frÄn buggar eller virus. AnvÀnd eget skydd (antivirus).

17.2 Försök att fÄ obehörig Ätkomst till vÄr server eller attackera webbplatsen (t.ex. DDoS) Àr förbjudet och kan polisanmÀlas.

18. AnsvarsbegrÀnsning

18.1 I den utstrÀckning tillÄten enligt lag ansvarar vi inte för:

  • indirekta skador, förlust av vinst, goodwill eller data,
  • konsekvensskador till följd av förseningar, tekniska problem, tredjepartsfel eller importproblem.

18.2 VÄrt maximala ansvar enligt dessa villkor Àr begrÀnsat till:

  • det belopp du betalat för den produkt som ansprĂ„ket avser, eller
  • ett lagstadgat minimibelopp dĂ€r detta krĂ€vs.

18.3 Ingenting i dessa villkor begrÀnsar vÄrt ansvar för:

  • dödsfall eller personskada orsakad av vĂ„r grova vĂ„rdslöshet,
  • bedrĂ€geri, eller
  • andra förhĂ„llanden dĂ€r ansvar inte fĂ„r begrĂ€nsas enligt tvingande lag.

19. Force majeure

19.1 Vi Àr inte ansvariga för underlÄtenhet eller försening i fullgörandet av vÄra skyldigheter nÀr detta beror pÄ hÀndelser utanför vÄr rimliga kontroll (force majeure), t.ex.:

  • naturkatastrofer, krig, strejk, pandemier,
  • störningar i transport, el- eller datanĂ€t,
  • nya myndighetsbeslut/regler.

19.2 Vid lÄngvarig force majeure har vi rÀtt att annullera bestÀllningar och Äterbetala dig.

20. Ändringar av villkoren

20.1 Vi kan uppdatera dessa villkor frÄn tid till annan.

20.2 Den senaste versionen publiceras alltid pÄ denna sida och gÀller för nya bestÀllningar.

20.3 Vid vÀsentliga Àndringar som pÄverkar dig avsevÀrt försöker vi informera dig (t.ex. via e-post eller meddelande pÄ webbplatsen).

21. ÖvertrĂ€delse

21.1 Om du bryter mot dessa villkor kan vi:

  • skicka varning,
  • tillfĂ€lligt eller permanent blockera din Ă„tkomst till webbplatsen,
  • annullera bestĂ€llningar,
  • vid behov vidta rĂ€ttsliga Ă„tgĂ€rder.

22. UppsÀgning & avstÀngning

22.1 Du kan nÀr som helst sluta anvÀnda webbplatsen.

22.2 Vi kan avbryta eller begrÀnsa Ätkomsten till webbplatsen av tekniska, juridiska eller affÀrsmÀssiga skÀl.

23. TillÀmplig lag & tvistlösning

23.1 Dessa villkor regleras av nederlÀndsk lag (eftersom företaget Àr registrerat i NederlÀnderna), med beaktande av tvingande konsumentskyddsregler i ditt hemland (t.ex. Sverige).

23.2 Tvister försöker vi först lösa genom dialog med kundtjÀnst.

23.3 Om tvist kvarstÄr kan den prövas av behörig domstol i NederlÀnderna eller annan instans enligt tvingande konsumentlagstiftning.

24. Kontakt

Har du frÄgor om dessa villkor, webbplatsen eller vÄra produkter?

📧 E-post: service@olybra.se

InnehÄll som kan döljas

Hur lÄng Àr leveranstiden?

VĂ„r standardleverans inom Sverige Ă€r normalt 5–7 arbetsdagar efter att paketet har skickats.

Leveranstiden kan variera beroende pÄ produkt, lagerplats och var i Sverige du bor.

Vid hög belastning eller logistiska störningar kan leveranser ta nÄgot lÀngre tid.

Vad kostar frakten?

Vi erbjuder gratis standardfrakt inom hela Sverige pÄ alla bestÀllningar.

Ingen rabattkod behövs – frakten dras automatiskt i kassan.

VarifrÄn skickas mina varor?

Vi samarbetar med noggrant utvalda leverantörer i och utanför EU.

Vissa produkter skickas direkt frÄn vÄra internationella lager (t.ex. utanför EU), vilket kan pÄverka leveranstiden.

Hur spÄrar jag min order?

NÀr din bestÀllning har skickats fÄr du en spÄrningslÀnk via e-post.

Det kan ta 24–48 timmar innan spĂ„rningen aktiveras hos transportören.

Kontrollera gÀrna skrÀpposten om du inte hittar mailet.